Blik op Janiek Vreeken

droombaan

“Je krijgt later meer spijt van de dingen die je niet hebt gedaan, dan de dingen die je wel hebt gedaan.”

In deze rubriek willen wij beginnende theaterprofessionals de kans geven om iets over zichzelf te vertellen. Janiek Vreeken (24) vertelt over haar ambities en kijk op de theaterwereld. Ze heeft net een rol gespeeld in een voorstelling van TG de Jonge Honden. Een speciale ervaring, want het was locatietheater aan de IJssel..

Talent traject

droombaan
© Jan Amse

Al vanaf jongs af aan ben ik bezig met theater. Ooit heel jong begonnen met toneel en al vrij snel overgegaan naar musical. Uiteindelijk ben ik een aantal particuliere cursussen en opleidingen gaan volgen waaronder het Talent Traject bij het RoTheater. Daarna heb ik de Jaargang van Kemna Training gevolgd en zo langzamerhand ben ik het professionele circuit ingegaan.

Ik ben altijd al gek geweest op locatietheater en deze productie bevestigde alleen maar voor mij dat ik dat graag meer wil doen!

Mijn laatste acteerklus was de voorstelling ‘Operatie Ijssellinie’ van TG de Jonge Honden. Ik heb auditie gedaan voor deze productie en mocht uiteindelijk één van de hoofdrollen spelen. Dat was bij uitstek ook het mooiste project wat ik tot nu toe heb mogen doen. Het was een locatietheaterproductie die zich afspeelde in het weiland van Olst en aan de Ijssel. Ik ben altijd al gek geweest op locatietheater en deze productie bevestigde alleen maar voor mij dat ik dat graag meer wil doen!

droombaan
© Jan Amse

BIJZONDERE MOMENTEN

Afgelopen zomer bij ‘Operatie Ijssellinie’ was er een moment dat ik absoluut nooit meer zal vergeten. Tijdens de generale repetitie kwam er ineens een gigantische stortbui van een uur op onze kop en daardoor moest de show even stoppen. Dat is nou écht locatietheater. Je baalt met z’n allen als een stekker, maar je kan er tegelijkertijd ook hard om lachen omdat iedereen kletsnat was. Dat soort kleine momentjes laten de groepsdynamiek van theater duidelijk zien. Dat vind ik heel mooi.

We mogen in Nederland heel trots zijn op wat er gemaakt wordt, maar wat ze daar presteren is toch wel echt “on another level”.

Ik ben afgelopen mei naar New York City geweest en daar heb ik meerdere voorstellingen bezocht. Twee daarvan zijn er meteen in mijn top 10 beland: Dear Evan Hansen & A Dolls House Part II. We mogen in Nederland heel trots zijn op wat er gemaakt wordt, maar wat ze daar presteren is toch wel echt “on another level”.

THEATER IN NEDERLAND

Horror van Jakob Ahlbom vond ik bijzonder goed. Als ik denk aan wat ik het afgelopen jaar heb gezien in Nederland en dat is veel, dan zijn de voorstellingen die ik erg goed vond onder andere: Het Pauperparadijs, De Marathon, De Verleiders: Slikken en Stikken, Borgen van het NNT en MARE van Vis à Vis. En ik weet zeker dat ik er nu een hele hoop vergeet, want er wordt volop geweldig theater gemaakt in Nederland!

In tegenstelling tot de meeste acteurs vind ik auditie doen heel erg leuk!

LANGE ADEM EN GEDULD

droombaan
© aangeleverd

Momenteel is het financieel niet al te best gesteld in theaterland Nederland. Veel subsidies zijn gekort en er is minder geld beschikbaar. Ik zou niet durven zeggen dat dit alleen een probleem is voor een beginnend actrice, maar voor de meeste acteurs en actrices in het algemeen. Daarom is het best lastig om aan werk te komen. Laat staan werk wat conform CAO betaald. Daarom ben ik altijd blij als ik ergens auditie mag doen, want het werk ligt absoluut niet voor het oprapen. Je moet als acteur/actrice in Nederland een lange adem en geduld hebben. Gelukkig heb ik die nog volop.

In tegenstelling tot de meeste acteurs vind ik auditie doen heel erg leuk! Ik probeer het altijd te zien als een mooie kans om mijzelf te laten zien aan nieuwe mensen en te testen of ik er al wat beter in wordt. Ik merk dat naarmate ik meer audities doe de zenuwen al veel minder zijn geworden. Dat is zeker fijn als je een lied moet zingen, want dat heb je je stem meer onder controle.

DROOMBAAN

Met spelen mijn geld verdienen is de droom denk ik. Wat ik zeker weet is dat ik in de toekomst graag meer met muziektheater wil doen en bij voorkeur in grotere reizende producties wil spelen. Uiteindelijk heeft iedereen zijn of haar eigen pad, maar voor iedereen geldt: hard werken en vol houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.