De favo voorstelling van Joey von Grumbkow

On Your Feet!

In deze rubriek geven we gouden tips over inspirerende, leuke, maar vooral boeiende voorstellingen. Vandaag vertelt Joey von Grumbkow (26) over zijn favoriete voorstelling. Hij staat momenteel op de planken bij de musical On Your Feet! Joey: “Het leuke is dat ik nu 17 jaar later zelf in datzelfde theater sta met On Your Feet!

NET ALS TOEN

On Your Feet!
© Isabeau Bosscher

Mijn naam is Joey von Grumbkow en ik werk momenteel bij On Your Feet! De voorstelling van Stage Entertainment Nederland. Ik heb gestudeerd aan De Mbo Theaterschool in Rotterdam om daarna verder te studeren aan de Muziektheater opleiding van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. De eerste voorstelling die ik heb gezien is volgens mij Saturday Night Fever in het Beatrix Theater in Utrecht. Het leuke is dat ik nu zeventien jaar later zelf in datzelfde theater sta met On Your Feet! Mijn fijnste herinnering van een voorstelling is het moment dat iets mij raakte en dat ik daardoor de rest van de avond hierdoor ontdaan was. Dat het mij aan het denken heeft gezet en mij activeerde om als persoon actie te ondernemen.

Vooral de kracht om een monoloog te houden van twintig minuten en die woord voor woord hoorbaar te maken.

HET ERVAREN VAN EMOTIE

De laatste voorstelling die ik heb gezien is The Full Monthy geweest van De Graaf & Cornelissen. De voorstelling heeft de lach als uitgangspunt. De voorstelling staat of valt met de acteurs en ondanks dat het in deze tijd een hier en daar wat achterhaald is qua humor, is het toch een voorstelling die niet verveeld. Het enige wat ik bij deze voorstelling mis is de diepgang die wel geschreven staat in het script. De keuzes die je moet maken om een noodoplossing te bedenken lijkt niet voorop te staan. Als publiek wil ik graag kijken naar iemand die de emotie ervaart en niet opplakt. Ondanks dat ben ik wel erg te spreken over de individuele kracht van de personages. De finesse waarmee de humor gespeeld wordt lijkt op waarde te zijn gecast.

BIJZONDERE GEBEURTENIS

Een aantal jaar terug zat ik bij een voorstelling van De Keuze. Het was een Hongaarse voorstelling maar wel met boventitel in het Nederlands. De voorstelling ging over mensenhandel. We moesten met een bus naar een loods in het Rotterdamse havengebied. Op het moment dat de show begon, werden we uitgenodigd om naar de tribune te komen door een met bloed doordrenkte man. Het decor bestond uit twee vrachtwagens en aanhangers waarvan je een deel alleen maar via een projectie kon zien. Na een halfuur stond er een oudere man op en schreeuwde naar de acteurs dat hij het belachelijk vond dat ze met deze voorstelling niet het respect hebben om het in het Nederlands te doen. Dat dit onderwerp meer respect verdiende en dat hij het dan ook uit den boze vond dat dit op deze manier aan het licht gebracht werd. “Respectloos” was zijn laatste schreeuw voordat hij de voorstelling verliet.

“Respectloos” was zijn laatste schreeuw voordat hij de voorstelling verliet.

ONDER DE INDRUK

On Your Feet
© Stage Entertainment

Er zijn meerdere voorstellingen die mij hebben geïnspireerd. De voorstelling waar ik erg van onder de indruk was: Branden, van het  Ro Theater. Deze voorstelling gaat door merg en been. Van de meest bizarre situaties waar men in terecht komt en de finesse waar de acteurs mee spelen is iets wat mij direct raakt. Vooral de kracht om een monoloog te houden van twintig minuten en die woord voor woord hoorbaar te maken. Geen enkel moment dat ik afdwaalde of het niet begreep. De strijd met woorden en emoties is iets van ongekende kracht. Regelmatig word ik hierdoor nog geïnspireerd. De internationale keuze van de Rotterdamse Schouwburg heeft elk jaar weer ook voorstellingen die door merg en been gaan op een heel divers vlak. Daarnaast vind ik het Nederlands Dans Theater, Sidi Larbi Cherkaoui en Anne Teresa de Keersmaeker makers die je niet kunt ontkennen.

RAUW THEATER

Uiteindelijk kan ik zeggen dat er wederom niet enkelzijdig een genre is waar ik altijd voor val. Echter is rauw theater iets waar ik erg op gesteld ben! Theater waar je in principe niet omheen kan, de in your face mentaliteit is iets wat ik erg kan waarderen. Muziektheater waar muziek de hoofdnoot voert en musical waar alle facetten worden gecombineerd op het hoogst haalbare niveau.

Theater waar je in principe niet omheen kan, de in your face mentaliteit is iets wat ik erg kan waarderen.

HET IS TIJD VOOR ….

Het meest interessante thema vind ik drama. Op bijna elke manier. Er moet iets te halen zijn, een strijd, een pijn, een doel. Ik denk dat het tijd is voor het Nederlandse publiek om zich weer kwetsbaar op te stellen en niet alleen maar naar het genre te gaan waar men bekend mee is. Het is tijd om meer te zien dan wat je al kent. Theater kent veel meer facetten dan je denkt. Dus wees open en probeer eens wat nieuws! Alleen zo redden we het in dit kleine theaterland. Binnen het musical genre mis ik soms de kritische noot an sich. Dat het soms meer over het verhaal mag gaan dan over de show. Echter blijkt dit wel iets te zijn waar het Nederlandse publiek momenteel van houdt.

GAAT DAT ZIEN

Op 1 staat On Your Feet! En waarom? Omdat het een voorstelling is die je meeneemt naar een andere tijd. Het ensemble is waar de gehele voorstelling op leunt! Het gaat over een nieuw bestaan opbouwen, ondanks de moeilijkheden van het leven zelf. Als je een avond uit wil gaan waar je weg geblazen wordt door de kwaliteit van het ensemble, dan ben je bij On Your Feet! aan het juiste adres.

Oja, en Show Pony’s. MOET JE HEEN! GEWOON GAAN!
En The Color Purple! OpusOne is een kleinere theaterproducent, maar weet keer op keer voorstellingen van ongekend hoog niveau neer te zetten.

Alleen zo redden we het in dit kleine theaterland.


© omslagfoto: Isabeau Bosscher
Wij werden getipt door Sam Eggenhuizen om met Joey te kletsen over zijn favoriete voorstelling. Bedankt Sam! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.